Deca iz 35 obrazovnih institucija širom Srbije udružila su kreativnost i inovativnost kroz Globalni dečji Dizajnaton 2024. kako bi osmislila zelene prostore za igru i učenje. Rezultati ovog događaja, uz mentorsku podršku KidHub-a, i saradnju sa organizacijom Ekonaut, profesorima i studentima Šumarskog fakulteta, postali su deo jedinstvenog senzornog vrta u Arboretumu. Dizajnaton metod pokazao je da deca mogu biti nosioci stvarnih promena, ostvarujući svoja ekološka prava kroz participaciju i učenje.
foto: Arhiva KidHub, tim peti i šesti razred, OŠ Karađorđe, Beograd
Globalni dečji Dizajnaton: Inovacija koja podstiče dečju kreativnost i ekološka prava
KidHub je ove godine organizovao Globalni dečji Dizajnaton pod temom: „Kako da unapredimo prostor za igru i učenje pomoću cirkularnog dizajna?“. Ovaj događaj okupio je 35 obrazovnih institucija, uključujući vrtiće, osnovne i srednje škole, i više od 30 timova dece uzrasta od 6 do 15 godina iz cele Srbije.
foto: arhiva KidHub sa Globalnog dečjeg Dizajnatona 2024
Deca su kroz istraživanje i rad istakla da su postojeća igrališta često zastarela, monotona i neprilagođena različitim uzrastima. Njihovi predlozi bili su inovativni i oslanjali su se na cirkularni dizajn:
Integracija biljaka i prirodnih materijala u igrališta koja podstiču naučna istraživanja i ekološke navike.
Učenje o održivosti kroz kompostiranje i brigu o biljkama i životinjama.
Porodični prostori, gde roditelji učestvuju u dečjim aktivnostima.
Ambijentalne učionice na otvorenom, gde klasična igrališta dobijaju novu funkciju.
Ekološki materijali za konstrukciju igrališta, osmišljeni prema cirkularnim principima.
Nakon pregleda svih rešenja, projekati ovih obrazovnih ustanova su odabrani za dalju razradu: OŠ Stojan Živković Stole (Trnjane), OŠ Pavle Popović (Vranić), OŠ 22 avgust (Bukovac), Vrtić Žirić (PU Čukarica), OŠ Ujedinjene Nacije (Beograd), OŠ Karađorđe (Beograd) i OŠ Stefan Nemanja (Niš). Posebnu pohvalu dobio je tim Prve kragujevačke gimnazije za naučno-argumentovan pristup i ideju za novi tip ekološkog materijala za igrališta. Radovi učesnika u vidu plakata, predstavljeni su na izložbi na četvrtom KidHub kafeu "Kako da unapredimo prostore za igru i učenje inspirisane prirodom u urbanim sredinama?" Školski timovi su dobili sertifikate i vaučere za kupovinu knjiga kao nagradu.
Kako kroz ko-kreaciju do zdravijeg okruženja za decu ?
Odabrana dečja rešenja dalje su razvijana kroz ko-kreativne radionice sa studentima Šumarskog fakulteta i mentorske sesije sa pedagoškim timom KidHub-a. Rezultat ovog rada su tehnički projekti koji su implementirani u Senzorni vrt Arboretuma Šumarskog fakulteta, uključujući: edukativnu instalaciju za učenje o biljkama i insektima, panjiće-penjalice, zeleni tunel od pruća i prostor za pozorište na otvorenom.
foto: arhiva KidHub, sa ko-kreativne radionice u Arboretumu i rešenja studenata
KidHub je razvio edukativnu instalaciju kao deo Senzornog vrta Arboretuma Šumarskog fakulteta, spajajući prirodu, igru i obrazovanje. Instalacija je nastala kroz participativni proces u kojem su učestvovala deca, studenti Šumarskog fakulteta i mentori KidHub-a. Ideje dece, prikupljene tokom Globalnog dečjeg Dizajnatona, bile su osnova za razvoj edukativnog sadržaja, dok su dizajn same instalacije izveli studenti Šumarskog fakulteta. Edukativni sadržaj uključuje informacije o biodiverzitetu, interaktivne zadatke za istraživanje prirode i igre koje podstiču ekološke navike. Instalacija je integrisana u Senzorni vrt kao ambijentalna učionica, omogućavajući deci da kroz igru razvijaju naučnu radoznalost i povezanost sa prirodom.
Taktilna staza, koja je deo instalacije, pruža multisenzorno iskustvo i prilagođena je deci različitih sposobnosti, a razvijena je u saradnji sa stručnim saradnicima Arboretuma. Svi elementi koji su postali deo ovog senzornog kutka u okviru Arboretuma, nastali su uz logističku podršku organizacije Ekonaut i radionice za obradu drveta Šumarskog fakulteta.
Ovakav model dizajniranja zelene površine, predstavlja inovativan način za stvaranje prostora koji podstiču učenje, ekološku svest i participaciju dece. 🌿Taktilna staza, kreirana u saradnji sa stručnjacima Arboretuma, dodatno je obogatila vrt, pružajući deci multisenzorno iskustvo. Svi elementi u prostoru vrta, zajedno sa baštom aromatičnog bilja koju je prethodno postavila organizacija Ekonaut, transformisale su prostor u celovitu ambijentalnu učionicu koja podstiče učenje kroz igru i istraživanje.
💬 Zaključci četvrtog KidHub kafea
foto: Aleksandar Vukobratović, KidHub kafe, prostor Nova Iskra Dorćol
📅 Tokom tribine održane 28. novembra, stručnjaci iz oblasti obrazovanja, održivog razvoja i urbanog planiranja razgovarali su o ključnim izazovima urbanih sredina:
Nedostatak zelenih prostora za decu: Trenutne generacije imaju ograničen kontakt sa prirodom, što negativno utiče na njihov fizički i mentalni razvoj. 🌆⛔
Participacija dece: Deca treba da budu aktivni učesnici u oblikovanju prostora koje koriste. Njihove ideje mogu doprineti inovativnim i održivim rešenjima. 🗣️🛠️
Ostvarivanje ekoloških prava: Dizajnaton metod pokazao je svoju vrednost u podsticanju dečje kreativnosti i ostvarivanju ekoloških prava. 💡🌍 Deca ne samo da razvijaju veštine kritičkog razmišljanja, kreativnosti i odgovornosti, već postaju i aktivni učesnici u oblikovanju zajednice.🌍💡
💡 Gosti tribine:👩🏫 Tijana Bogovac, pedagog🌍 Jelena Marković, nastavnica geografije📐 Marija Rafajlović Stojković, nastavnica matematike🌿 Vladimir Milutinović, pejzažni arhitekta🤝 Miljan Peljević, Ekonaut🌳 Teodora Dženopoljac, studentkinja pejzažne arhitekture
Najava za 2025. godinu i poziv za saradnju
📅 Sledeće izdanje Globalnog dečjeg Dizajnatona biće održano pod temom: „Living Planet: Designing Resilient Cities and Communities“ 🏙️♻️, fokusirajući se na otpornost zajednica kroz dečju kreativnost i inovacije. Poziv za učešće biće otvoren 24. januara 2025. godine, na Međunarodni dan obrazovanja. 📚🌎 Na KidHub YouTube kanalu možete pogledati video školskih timova i njihova rešenja od prethodnih godina.
🧩 Dizajnaton metod kao alat za budućnost
Dizajnaton metod, koji kombinuje design thinking, STEAM i stvaralačko obrazovanje, pokazao je svoju vrednost u podsticanju dečje kreativnosti i ostvarivanju ekoloških prava. Deca ne samo da razvijaju veštine kritičkog razmišljanja, kreativnosti i odgovornosti, već postaju i aktivni učesnici u oblikovanju zajednice.
KidHub nastavlja da razvija modele obrazovanja koji deci omogućavaju da se povežu sa prirodom, preuzmu odgovornost za svoju zajednicu i stvaraju održiva rešenja za budućnost.
Kutak za saradnju 🖋️
Ukoliko želite da učestvujete kao mentor, facilitator ili volonter ili da na neki drugi način pružite podršku razvoju ovog programa u Srbiji, ili želite da organizujemo zajedno Dizajnaton radionicu na temu koja se bavi ekološkim izazovima, kontakirajte nas na kidhub.serbia@gmail.com
📚 Pročitajte više:"Dizajn za bolji svet - Kako da unapredimo prostore za igru na otvorenom u urbanim sredinama" – tekst iz publikacije „Zelene površine kao mesta odmora, igre i učenja“. 🌱
Comments