top of page
Search
tijanapetrovic6

Kreativni prostori za budućnost: Kako su deca kroz Dizajnaton oblikovala održiva rešenja za igru i učenje

Deca iz 35 obrazovnih institucija širom Srbije udružila su kreativnost i inovativnost kroz Globalni dečji Dizajnaton 2024. kako bi osmislila zelene prostore za igru i učenje. Rezultati ovog događaja, uz mentorsku podršku KidHub-a, i saradnju sa organizacijom Ekonaut, profesorima i studentima Šumarskog fakulteta, postali su deo jedinstvenog senzornog vrta u Arboretumu. Dizajnaton metod pokazao je da deca mogu biti nosioci stvarnih promena, ostvarujući svoja ekološka prava kroz participaciju i učenje.

foto: Arhiva KidHub, tim peti i šesti razred, OŠ Karađorđe, Beograd



Globalni dečji Dizajnaton: Inovacija koja podstiče dečju kreativnost i ekološka prava


KidHub je ove godine organizovao Globalni dečji Dizajnaton pod temom: „Kako da unapredimo prostor za igru i učenje pomoću cirkularnog dizajna?“. Ovaj događaj okupio je 35 obrazovnih institucija, uključujući vrtiće, osnovne i srednje škole, i više od 30 timova dece uzrasta od 6 do 15 godina iz cele Srbije.



foto: arhiva KidHub sa Globalnog dečjeg Dizajnatona 2024


Deca su kroz istraživanje i rad istakla da su postojeća igrališta često zastarela, monotona i neprilagođena različitim uzrastima. Njihovi predlozi bili su inovativni i oslanjali su se na cirkularni dizajn:

  • Integracija biljaka i prirodnih materijala u igrališta koja podstiču naučna istraživanja i ekološke navike.

  • Učenje o održivosti kroz kompostiranje i brigu o biljkama i životinjama.

  • Porodični prostori, gde roditelji učestvuju u dečjim aktivnostima.

  • Ambijentalne učionice na otvorenom, gde klasična igrališta dobijaju novu funkciju.

  • Ekološki materijali za konstrukciju igrališta, osmišljeni prema cirkularnim principima.


Nakon pregleda svih rešenja, projekati ovih obrazovnih ustanova su odabrani za dalju razradu: OŠ Stojan Živković Stole (Trnjane), OŠ Pavle Popović (Vranić), OŠ 22 avgust (Bukovac), Vrtić Žirić (PU Čukarica), OŠ Ujedinjene Nacije (Beograd), OŠ Karađorđe (Beograd) i OŠ Stefan Nemanja (Niš). Posebnu pohvalu dobio je tim Prve kragujevačke gimnazije za naučno-argumentovan pristup i ideju za novi tip ekološkog materijala za igrališta. Radovi učesnika u vidu plakata, predstavljeni su na izložbi na četvrtom KidHub kafeu "Kako da unapredimo prostore za igru i učenje inspirisane prirodom u urbanim sredinama?" Školski timovi su dobili sertifikate i vaučere za kupovinu knjiga kao nagradu.


Kako kroz ko-kreaciju do zdravijeg okruženja za decu ?


Odabrana dečja rešenja dalje su razvijana kroz ko-kreativne radionice sa studentima Šumarskog fakulteta i mentorske sesije sa pedagoškim timom KidHub-a. Rezultat ovog rada su tehnički projekti koji su implementirani u Senzorni vrt Arboretuma Šumarskog fakulteta, uključujući: edukativnu instalaciju za učenje o biljkama i insektima, panjiće-penjalice, zeleni tunel od pruća i prostor za pozorište na otvorenom.



foto: arhiva KidHub, sa ko-kreativne radionice u Arboretumu i rešenja studenata


KidHub je razvio edukativnu instalaciju kao deo Senzornog vrta Arboretuma Šumarskog fakulteta, spajajući prirodu, igru i obrazovanje. Instalacija je nastala kroz participativni proces u kojem su učestvovala deca, studenti Šumarskog fakulteta i mentori KidHub-a. Ideje dece, prikupljene tokom Globalnog dečjeg Dizajnatona, bile su osnova za razvoj edukativnog sadržaja, dok su dizajn same instalacije izveli studenti Šumarskog fakulteta. Edukativni sadržaj uključuje informacije o biodiverzitetu, interaktivne zadatke za istraživanje prirode i igre koje podstiču ekološke navike. Instalacija je integrisana u Senzorni vrt kao ambijentalna učionica, omogućavajući deci da kroz igru razvijaju naučnu radoznalost i povezanost sa prirodom.


Taktilna staza, koja je deo instalacije, pruža multisenzorno iskustvo i prilagođena je deci različitih sposobnosti, a razvijena je u saradnji sa stručnim saradnicima Arboretuma. Svi elementi koji su postali deo ovog senzornog kutka u okviru Arboretuma, nastali su uz logističku podršku organizacije Ekonaut i radionice za obradu drveta Šumarskog fakulteta.


Ovakav model dizajniranja zelene površine, predstavlja inovativan način za stvaranje prostora koji podstiču učenje, ekološku svest i participaciju dece. 🌿Taktilna staza, kreirana u saradnji sa stručnjacima Arboretuma, dodatno je obogatila vrt, pružajući deci multisenzorno iskustvo. Svi elementi u prostoru vrta, zajedno sa baštom aromatičnog bilja koju je prethodno postavila organizacija Ekonaut, transformisale su prostor u celovitu ambijentalnu učionicu koja podstiče učenje kroz igru i istraživanje.


💬 Zaključci četvrtog KidHub kafea


foto: Aleksandar Vukobratović, KidHub kafe, prostor Nova Iskra Dorćol


📅 Tokom tribine održane 28. novembra, stručnjaci iz oblasti obrazovanja, održivog razvoja i urbanog planiranja razgovarali su o ključnim izazovima urbanih sredina:


  1. Nedostatak zelenih prostora za decu: Trenutne generacije imaju ograničen kontakt sa prirodom, što negativno utiče na njihov fizički i mentalni razvoj. 🌆⛔

  2. Participacija dece: Deca treba da budu aktivni učesnici u oblikovanju prostora koje koriste. Njihove ideje mogu doprineti inovativnim i održivim rešenjima. 🗣️🛠️

  3. Ostvarivanje ekoloških prava:  Dizajnaton metod pokazao je svoju vrednost u podsticanju dečje kreativnosti i ostvarivanju ekoloških prava. 💡🌍 Deca ne samo da razvijaju veštine kritičkog razmišljanja, kreativnosti i odgovornosti, već postaju i aktivni učesnici u oblikovanju zajednice.🌍💡


💡 Gosti tribine:👩‍🏫 Tijana Bogovac, pedagog🌍 Jelena Marković, nastavnica geografije📐 Marija Rafajlović Stojković, nastavnica matematike🌿 Vladimir Milutinović, pejzažni arhitekta🤝 Miljan Peljević, Ekonaut🌳 Teodora Dženopoljac, studentkinja pejzažne arhitekture


Najava za 2025. godinu i poziv za saradnju





📅 Sledeće izdanje Globalnog dečjeg Dizajnatona biće održano pod temom: „Living Planet: Designing Resilient Cities and Communities“ 🏙️♻️, fokusirajući se na otpornost zajednica kroz dečju kreativnost i inovacije. Poziv za učešće biće otvoren 24. januara 2025. godine, na Međunarodni dan obrazovanja. 📚🌎 Na KidHub YouTube kanalu možete pogledati video školskih timova i njihova rešenja od prethodnih godina.



🧩 Dizajnaton metod kao alat za budućnost


Dizajnaton metod, koji kombinuje design thinking, STEAM i stvaralačko obrazovanje, pokazao je svoju vrednost u podsticanju dečje kreativnosti i ostvarivanju ekoloških prava. Deca ne samo da razvijaju veštine kritičkog razmišljanja, kreativnosti i odgovornosti, već postaju i aktivni učesnici u oblikovanju zajednice.


KidHub nastavlja da razvija modele obrazovanja koji deci omogućavaju da se povežu sa prirodom, preuzmu odgovornost za svoju zajednicu i stvaraju održiva rešenja za budućnost.


Kutak za saradnju 🖋️


Ukoliko želite da učestvujete kao mentor, facilitator ili volonter ili da na neki drugi način pružite podršku razvoju ovog programa u Srbiji, ili želite da organizujemo zajedno Dizajnaton radionicu na temu koja se bavi ekološkim izazovima, kontakirajte nas na kidhub.serbia@gmail.com



📚 Pročitajte više:"Dizajn za bolji svet - Kako da unapredimo prostore za igru na otvorenom u urbanim sredinama" – tekst iz publikacije „Zelene površine kao mesta odmora, igre i učenja“. 🌱




142 views0 comments

Comments


bottom of page